Przywitaj jesień z optymizmem – zadbaj o prawidłowy poziom witaminy D!

11wrz., 2021

Przywitaj jesień z optymizmem – zadbaj o prawidłowy poziom witaminy D!

Za nami upalne lato. Wielkimi krokami zbliża się jesienna szarówka, a z nią spadek temperatury i mniej słonecznych dni. Taka pogoda sprzyja przeziębieniom, wahaniom nastroju, a także redukcji witaminy D3 w naszym organizmie. Jej aktywny metabolit jest hormonem, którego receptory znajdują się w większości komórek naszego organizmu.  Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach. Lubi towarzystwo witaminy A, magnezu oraz wapnia. Powoli odchodzi się od łączenia jej z witaminą K2. Doskonałym źródłem D3 są bogate w tłuszcze potrawy. Ludzkie ciało potrafi syntezować ją za pomocą promieni słonecznych. Niestety w naszej szerokości geograficznej już na przełomie października i listopada mamy znacznie ograniczony dostęp do promienia ultrafioletowego – UVB.

Witamina Słońca (D3) odgrywa szczególną rolę w :

– budowaniu odporności. Stymuluje limfocyty T regulatorowe, T cytotoksyczne oraz komórki NK czyli Natural Killer.

– utrzymaniu równowagi fosforowo-wapniowej. Zapobiega osteoporozie i krzywicy. Wspomaga procesy leczenia kontuzji oraz jest bardzo ważna w okresie wczesnodziecięcym i w wieku podeszłym. Najnowsze badania wskazują związek pomiędzy niedoborem witaminy D u kobiet ciężarnych, a nieprawidłowościami w kościach ich dzieci.

– poprawie jakości naszego snu, pozytywnie wpływa na nasz mózg i jego funkcje poznawcze. Zmniejsza skutki depresji i zmniejsza występowanie chorób neurodegeneracyjnych.

– pozytywnie wpływa na układ krążenia, zmniejsza ciśnienie krwi. Ma zastosowanie w leczeniu chorób autoimmunologicznych.

Na braki witaminy D3 szczególnie narażone są osób, które mało czasu spędzają na świeżym powietrzu, mają chorobę przytarczyc, borykają się z zespołem upośledzonego wchłaniania i trawienia, prowadzą długotrwałe diety eliminacyjne. Walczą z nowotworem  i otyłością.

Prawidłowy poziom D3 to 50 ng/ml (125nmol/l), w niektórych przypadkach powinien być wyższy.  Dawką profilaktyczną jest od 800–2000 IU/dobę. Aby wiedzieć jaką ilość witaminy musimy suplementować warto jest sprawdzić jej stężenie we krwi 25-OH-D3.

Badanie skonsultuj z lekarzem lub dietetykiem klinicznym, aby dowiedzieć się jaką dzienną dawkę musisz jej uzupełniać. Nadmiar D3 może być równie szkodliwy jak jej niedobór. W przypadku niekorzystnego wyniku specjalista zaleci odpowiednia kuracje po upływnie 3 miesięcy należy powtórzyć badanie.

close
Potrzebujesz więcej
informacji?
Oddzwonię do Ciebie!


* Twój numer telefonu nie będzie wykorzystany w celach marketingowych
lub przekazany dalej. Wyłącznie oddzwaniamy na podany numer telefonu.
Zostaw numer
oddzwonimy!
Rejestracja
Wyślij zapytanie
na interesujący Cię temat...

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Vertimed, Bronikowskiego 55, 02-796 Warszawa w celach marketingowych oraz dla prawidłowej realizacji usługi "umów wizytę".